تبلیغات
مجله سرگرمی زندگی | آرمینا بیست - تقویت سریع حافظه با این روش‌ها
  •   
  •   
  •   
  •   
    .

  • ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با این حال، مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد.


    به نقل از عصر ایران،  به موارد جدیدی فکر کنید که

     همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن

     گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر

     می‌تواند بسیار موثر باشد. این گونه فعالیت ها سیستم

     عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله

     می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و

     سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی 

    بکنید.

    ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید

     آموزش داد.

     با این حال، مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات 

    موجود در سنین مختلف دارد.

     اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد

     و به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.


    در ادامه : 


     
    سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد. یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن 
    در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم
     هستند. البته یک سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت مغز انسان کمک کند.

    یک حافظه قوی به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها
     می‌تواند به بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه شما را تقویت نماید.

    یک رژیم غذایی سالم داشته باشید:

    نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن
     حافظه بازی می‌کند. یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند
     تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید 
    و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

    مغز خود را تمرین دهید:

    تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی
     جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد 
    و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. 
    حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر
     از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد.
     سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

    تمرینات فیزیکی انجام دهید:

    تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند.
     تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند. 
    زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش
     اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد.
     ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد
     و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

    خواب کافی داشته باشید:

    حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری
     فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. 
    فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

    از استرس خودداری کنید:

    استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی
     بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود.
     بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
     این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

    چند وظیفگی را متوقف کنید:

    چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود.
     اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن
     آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

    از مکمل‌های مناسب استفاده کنید:

    شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید.
     به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند
     و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

    سعی کنید مهارت‌های جدیدی بیاموزید:

    به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن
     یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما
     را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند
     و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

    بخندید:

    حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف
     مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

    از دستگاه‌های حفظی استفاده کنید:

    دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید.
     این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها
     بسیار آسان‌تر خواهد بود.
     مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار ، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند.
     اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان
     و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند.
     پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.





    ۶ توصیه ساده برای تقویت حافظه و حفظ سلامت مغز



    از الگو های فکری گرفته تا احساسات، تمام جنبه های انسانی در محدوده ی ظرفیت فوق العاده ی 
    ماده ی خاکستری و ماده ی سفید مغز ما قرار می گیرند. اما این عضو ۱۴۰۰ گرمی و اسرار آمیز
     بدن ما چگونه می تواند تا این حد بر مسائل مهمی نظیر زندگی، مرگ، آگاهی، ادراک، خواب
     و غیره تأثیر گذار باشد؟ 
    آیا مغزی که ما با آن به دنیا می آییم، به حالت بهینه ی خود دست پیدا می کند و بعد با گذشت
     هر سال، آرام آرام و به شکلی اجتناب ناپذیر رو به افول می گذارد؟

    دکتر ساندرا باند چپمن، مؤسس و مدیر ارشد مرکز سلامت مغز دانشگاه تگزاس و نویسنده ی
     کتاب «مغز خود را باهوش تر کنید»، چند سال پیش در مصاحبه ای به پاسخ این پرسش ها پرداخت.
     او به تازگی در مصاحبه های جدیدش بیشتر به این موارد و همچنین مسئله ی حفظ و تقویت
     توانایی مغز پرداخته است.

    چپمن خیلی سریع اشاره می کند که امروزه امید به زندگی ما از هر زمان دیگری در تاریخ بشر بیشتر است.
     با این حال، وقتی پای مراقبت از سلامت جسمانی مان به میان می آید به ندرت به حفظ سلامت
     مغز خود توجه می کنیم. او اعتقاد دارد وقتی علایق تازه ای در ما شکل می گیرد،
     به دنبال سرگرمی های خاصی می رویم و یا تمرین های خاص مغزی انجام می دهیم،
     مغزمان ورزیده تر، و در عین حال حافظه مان بیشتر می شود. علم انعطاف پذیری عصبی
     نیز این قانون را تأیید می کند. به بیان ساده تر، شما کنترل قابل توجهی روی عملکرد مغز خود
     دارید، چون عملکرد مغز شما به آنچه که تجربه می کنید و چگونگی استفاده از آن وابستگی زیادی دارد.

    چپمن در این باره می گوید: «حفظ بهره وری به عنوان یک تصمیم گیرنده، نوآور، استراتژیست
     و برنامه ریز، برای استفاده از ظرفیت های وسیع مغز، نیازمند رشد و تحریک پیوسته است. 
    بی توجهی نسبت به سلامتِ شناختی و اجازه دادن به مغز برای تحلیل رفتن با امور روزمره
     ی زندگی به جای تفکر نوآورانه، پیامد های اقتصادی، اجتماعی و شخصی غیر ضروری
     و مضری به همراه دارد».

    او ادامه می دهد «هرچه بیشتر زندگی می کنیم، بازار رقابتی تر می شود، بافتار اجتماعی مان 
    پیچیدگی بیشتری پیدا می کند و استفاده ی حد اکثری از ارزشمند ترین منبع ما یعنی
     مغزمان لزوم بیشتری می یابد».


    در جامعه ی به هم پیوسته ی ما، روز به روز بر تعداد افرادی که از خستگی ذهنی خود ابراز نگرانی 
    می کنند و با اختلال حافظه و حجم نامتناسبی از اطلاعات مواجه می شوند افزوده می شود.
     این مسئله شاید باعث شود خیلی از ما به این نتیجه برسیم که به یک مسافرت و یا مدتی
     استراحت احتیاج داریم، در حالی که چاره ی حقیقی ممکن است نیاز به تقویت سلامتی مغزمان باشد.


    به گفته ی چپمن، نشانه هایی وجود دارد که اگر در کسی وجود داشت، باید نگاه نزدیک تری به سلامت
     مغز خود بیندازد. این نشانه ها عبارت اند از احساس مکرر خستگی ذهنی و یا کم شدن انرژی
     ذهن، افزایش دفعات فراموشی، دشواری در تصمیم گیری، احساس غوطه ور شدن در انبوهی
     از اطلاعات و عدم توانایی در طرح ریزی یا خلق راه حل های نوآورانه.

    این نشانه ها اغلب مواقع برگشت پذیر هستند. به عقیده ی چپمن چیزی که در این میان
     می تواند کمک کند این است که عادات مغزی نامناسب خود را کاهش دهیم و آگاهانه 
    تصمیم به اتخاذ سبک زندگی بهتر و مناسب تری بگیریم. او اضافه می کند با این وجود،
     اگر شاهد تغییرات قابل توجهی در حافظه ی خودتان و یا یکی از عزیزانتان بودید، 
    به دنبال کمک متخصص باشید.

    ۶ توصیه ی زیر از سوی چپمن برای تقویت قوای ذهنی و توان مغزی شما ارائه شده اند:

    ۱- محدود کردن انجام چند کار با هم
    انجام چند کار با هم، بهره وری مغز را کاهش، و خستگی آن و میزان استرس را افزایش می دهد.

    ۲- بهره مندی از خواب کافی
    اطمینان حاصل کنید به طور پیوسته ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز می خوابید. طی خواب، اطلاعات
     در مغز ما در سطح ادراکی عمیق تری مستقر می شوند.

    ۳- تعهد به تمرینات ورزشی منظم
    برای تقویت حافظه و افزایش توجه و تمرکز، و همچنین بالا بردن جریان خون در ناحیه ی
     وابسته به حافظه ی مغز، ۳ تا ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید.

    ۴- همه چیز را خلاصه به ذهن بسپارید
    مطالعات کاری، سمینار های آموزشی، فیلم هایی که می بینید و مقالات و کتاب هایی که می خوانید
     را خلاصه کنید. خلاصه کردن ایده های تازه، در مقایسه با به خاطر سپاری فهرستی از اطلاعات،
     حافظه ی بلند مدت مغز شما را تقویت می کند.

    ۵- تمرکز خود را کاملاً متوجه مسائل مهم کنید
    مسیر ورود اطلاعات به نسبت بی اهمیت را به مغز خود مسدود کنید. محدود کردن میزان 
    اطلاعات دریافتی یکی از کار های مهمی است که برای حفظ سلامت مغز خود می توانید انجام دهید.

    ۶- انگیزه ی خود را حفظ کنید
    یک مغز با انگیزه، ارتباطات نرونی سریع تر و مستحکم تری برقرار می کند. علایق خود را شناسایی
     کنید و بیشتر درباره ی آنها یاد بگیرید.






    منابع:




             

بزن شارژ شی

!
خردید شارژ خوب، ایرانسل ، همراه اول ؛ رایتل


فروشگاه آرمینا بیست

اندروید موبایل نرم افزار

  • عکسهای دیدنی

    درباره ما

  • به این وب خوش آمدید

    مجله کوچک اینترنتی و جذاب

    در این وب میتوانید انواع برنامه ای اندروید و موسیقی
    و والپیر یا پس زمینه موبایل یا پی سی و داستانک و
    مطالب دیگر را ببینید

    !! از نظرات خود ما را آگاه نمایید !!

    کانال آپارات
  • آخرین مطالب ارسالی

    ویژه

  • قرآن آنلاین ، مرا هم دعا کنید ...
  • نویسندگان

    روزنامه و مجلات وسایت های مفید

  •  مجله سرگرمی,آرمینا بیست

  • مجله سرگرمی زندگی | آرمینا بیست

    مجله اینترنتی ، مجله سرگرمی ،خواندنی،مطالب مفید ،

     

     

     

    ...........0.0.0..............